Den 5. oktober 2005 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 1/05 om 7 sager (om Banedanmark) forelagt for Folketingets Finansudvalg
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Med denne beretning har statsrevisorerne imødekommet en anmodning fra Folketingets Finansudvalg om en revisionsmæssig undersøgelse af Banedanmark. Baggrunden var, at Finansudvalget havde behandlet en række aktstykker fra transport- og energiministeren om større eller mindre uregelmæssigheder i tilknytning til Banedanmarks virksomhed. Udvalget ville gerne have vurderet Transport- og Energiministeriets tilsyn, Banedanmarks økonomistyring og Banedanmarks manglende overholdelse af gældende regler.
Statsrevisorerne kritiserer,
-
at Transport- og Energiministeriets tilsyn med Banedanmark ikke har været tilstrækkeligt. Tværtimod var tilsynet begrænset i en periode, hvor det burde have været øget på grund af usikkerhed i Banedanmarks styring
-
at Banedanmarks økonomistyring har været så utilstrækkelig, at oplysningerne til Finansudvalget om Banedanmarks fornyelses- og vedligeholdelsesprojekter har været usikre, fejlbehæftede og i flere tilfælde i strid med gældende bevillingsregler
-
at Transport- og Energiministeriets sagsbehandling og kvalitetssikring af aktstykkerne har været mangelfuld og tilfældig, selv om departementet kendte til problemerne med Banedanmarks styring.
Statsrevisorerne påtaler, at transport- og energiministeren har ført et utilstrækkeligt tilsyn med Banedanmark. Statsrevisorerne har tidligere understreget, at det centrale mål for Transport- og Energiministeriets koncernstyring skal være at sikre opfyldelsen af de af Folketinget fastsatte mål inden for de økonomiske rammer.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at ministeren ikke ved samrådet den 13. april 2005 gav fuldt dækkende oplysninger til Finansudvalget om årsagerne til, at bevillingsreglerne ikke blev overholdt.
Statsrevisorerne har i marts 2005 anmodet rigsrevisor om en undersøgelse af udviklingen i Banedanmark, herunder bl.a. genopretningen af jernbaneinfrastrukturen, Banedanmarks styring og transport- og energiministerens opfølgning herpå."