Transportudvalget

Oversigt over beretninger på Transportudvalgets område i perioden 2019-2024

Titel på beretning og ministerområde Dato Uddrag af konklusioner fra beretningen

Digital tilgængelighed i staten og regionerne

Alle ministerier

April 2024

Ministerierne og regionerne har ikke fuldt ud sikret, at deres websteder er tilgængelige for borgere med handicap eller funktionsnedsættelse. Derudover har Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med efterlevelsen af webtilgængelighedsloven ikke været helt tilfredsstillende.

12 ud af 21 ministerier og 3 ud af 5 regioner havde ved Rigsrevisionens gennemgang ikke afgivet tilgængelighedserklæringer. I 46 % af de tilfælde, hvor der var afgivet tilgængelighedserklæringer, var de ikke udfyldt korrekt.

61 % af forsiderne på ministeriernes og regionernes websteder overholdt ikke ét eller flere af de undersøgte krav til webtilgængelighed ved Rigsrevisionens gennemgang.

Grundlaget for Digitaliseringsstyrelsens tilsyn er mangelfuldt, idet mindst 18 % af ministeriernes og regionernes websteder ikke indgår i den population af websteder, hvorfra styrelsen udtager websteder til tilsyn.

Ministeriernes administration af betalingskort i perioden 2015-2022

Alle ministerier

April 2023

Der har i gennemsnit været ca. 20.000 betalingskort blandt ansatte i ministerierne årligt.

Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne generelt har administreret betalingskort for ministre og ansatte i overensstemmelse med reglerne i perioden 2015-2022.

Statens brug af interne kompetencer og eksterne konsulenter

Alle ministerier med undtagelse af Kirkeministeriet og Statsministeriet

Februar 2023

Størstedelen af ministerierne har taget stilling til, om der er typer af opgaver, som i højere grad end tidligere skal løses af ministeriets egne medarbejdere. Herudover kan 16 af de 18 ministerier dokumentere, at de har taget stilling til, om der er typer af opgaver, som kræver eksterne konsulenter. Ministerierne har dog kun i få tilfælde taget strategisk stilling til deres brug af eksterne konsulenter på baggrund af et samlet overblik over deres opgaver.

14 af de 18 ministerier har retningslinjer, som understøtter, at der i de enkelte indkøb bliver taget stilling til brugen af eksterne konsulenter, mens 4 ministerier enten ikke har retningslinjer eller delvist har retningslinjer.

Brugergevinster ved jernbaneinvesteringer

Transportministeriet

November 2022

Transportministeriet har ikke opstillet kvantificerbare mål for ca. ⅔ af de oplyste brugergevinster, og for flere af de oplyste gevinster er det ikke angivet, hvornår målene forventes at være indfriet.

Ministeriet har ikke udarbejdet en status på, om målene for brugergevinster er blevet indfriet for 8 afsluttede projekter og har ikke forsøgt at afdække årsagerne til, at målene ikke er blevet indfriet. Desuden har ministeriet ikke i tilstrækkelig grad sikret, at DSB har fået viden om, at der er mål for brugergevinster, som DSB skal tage hensyn til, når DSB udarbejder køreplaner.

Projekteringsfasen for Femern Bælt-forbindelsen

Transportministeriet

Januar 2022

Femern A/S tog ikke tilstrækkelig højde for risiciene for forsinkelser i den tyske myndighedsproces ved alle væsentlige beslutninger om udbuddet. Der var fx risici for forsinkelser, da Femern A/S i 2010 indstillede, at udbuddet skulle gennemføres parallelt med myndighedsprocessen, og da Femern A/S i sommeren 2014 besluttede at fortsætte udbuddet og indhente priser til brug for anlægsloven.

Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer

Transportministeriet

November 2021

Banedanmark sikrede ikke et overblik over behovet for validatorer op til eller umiddelbart efter replanlægningen af Signalprogrammet i november 2017. Banedanmark sikre­de et første samlet overblik i efteråret 2018, som viste, at det var nødvendigt at udskyde projekter. Banedanmarks opdateringer af overblikket har i flere tilfælde vist en væsentligt større mangel på validatorer end tidligere forventet.

Banedanmark besluttede, at der i 2017 skulle iværksættes en række initiativer, som skulle reducere behovet for validering i de enkelte projekter og gøre det muligt for andre personalegrupper at assistere validatorerne. Banedanmark har dog først iværksat disse initiativer i 2019 og i 2020.

Transportministeriets og regionernes beslutningsgrundlag ved valg af offentlig-private partnerskaber (OPP)

Transportministeriet

Juni 2021

Transportministeriet, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Nordjylland og Region Midtjylland har ikke haft et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag, når de har valgt OPP-projektformen i perioden 2005-2020. Der har ikke været tilstrækkelig sikkerhed eller dokumentation for, at fordelene ved OPP-projektformen opvejede de forøgede finansieringsomkostninger.

Tilsynet med Post Danmarks regnskabspraksis

Transportministeriet

Januar 2021

I undersøgelsesperioden 2011-2019 har Trafikstyrelsen ikke har haft et tilstrækkeligt grundlag for at vurdere, om Post Danmarks avancer på frimærkefrankerede breve var rimelige. Trafikstyrelsen har ikke haft nedskrevne procedurer for godkendelse af Post Danmarks priser på frimærkefrankerede breve og har heller ikke fastsat objektive kriterier for, hvad styrelsen vurderer som en rimelig avance.

Transportministeriets tilsyn med Post Danmarks regnskabspraksis har bl.a. derfor ikke været helt tilfredsstillende og har ikke på alle områder kunnet betrygge ministeriet i, at Post Danmarks regnskabspraksis var korrekt.

Indsatsen for at undgå statsansattes besvigelser

Alle ministerier

December 2020

Transportministeriet opdaterede i 2019 sine ministerieinstrukser uden at medtage afsnit om intern kontrol og risikostyring.

Rigsrevisionen fandt ikke konkrete tilfælde af svig vedrørende tilskud, indkøb og løn, men konstaterede en række svage kontroller, som kunne have gjort det muligt for statsansatte at begå svig uden at blive opdaget.

Beslutningsfasen i statslige it-projekter

Alle ministerier med undtagelse af Kirkeministeriet, Social- og Indenrigsministeriet og Statsministeriet

December 2020

De 96 undersøgte projekter er meget forskellige, og der er ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor ministerierne når i mål med nogle projekter, men ikke med andre. Projekterne bliver ikke nødvendigvis succesfulde, fordi ministerierne fx vælger en agil udviklingsmetode, egenudvikling eller bruger mange penge eller lang tid på beslutningsfasen.

Ministerierne har i gennemsnit brugt ca. 9,8 mio. kr. og 17 måneder på at gennemføre beslutningsfasen for de undersøgte projekter. Ministeriernes udgifter i beslutningsfasen er stort set ens, uanset hvor dyrt projektet er samlet set. Det tyder på, at uanset hvor dyrt det samlede projekt er, har ministerierne nogle faste udgifter, bl.a. til projektledelse, analyser, kravspecificering og eventuelt udbud, ved at gennemføre beslutningsfasen og tilrettelægge it-projektet.

Ministeriernes arbejde med FN’s verdensmål i Danmark

Alle ministerier (forsvarsministeren, kirkeministeren og statsministeren har ikke afgivet redegørelser til beretningen)

Oktober 2020

Ministeriernes arbejde med verdensmålene har taget udgangspunkt i deres vurdering af, at ministeriernes generelle virke og politik var tilstrækkelige som Danmarks bidrag til realisering af verdensmålene på deres områder. Data i ministeriernes fremdriftsrapportering er i mange tilfælde utilstrækkelig til at måle fremdriften i arbejdet med verdensmålene, og rapporteringen skaber ikke klarhed om, hvor vidt der har været fremdrift i realiseringen af målene i Danmark.

Statens brug af og kontrol med arbejdsklausuler

Alle ministerier

Juni 2020

Ministerierne bruger ikke arbejdsklausuler i alle deres kontrakter inden for de brancher, hvor der er størst risiko for brud på arbejdsklausuler. Desuden fører ministerierne ikke den nødvendige kontrol med, om leverandørerne overholder arbejdsklausulerne i kontrakterne.

Vejdirektoratet har i undersøgelsesperioden konstateret brud på arbejdsklausulen i 2 kontrakter (den nye Storstrømsbro og Fjordforbindelsen Frederikssund), som også er de eneste kontrakter, hvor der er ført kontrol med ansattes løn på Vejdirektoratets område i undersøgelsesperioden. Vejdirektoratet har benyttet forskellige sanktionsformer, fx at afbryde kontrakten med leverandøren eller tilbageholde betaling til leverandøren.

Outsourcede persondata

Alle ministerier med undtagelse af Udenrigsministeriet

Maj 2020

Myndighedernes styring af databehandlere, som opbevarer følsomme eller fortrolige persondata, har været meget utilfredsstillende. Dette er på trods af, at krav om at udarbejde risikovurderinger, indgå databehandleraftaler og føre tilsyn med databehandlere har været gældende siden 2000.

Myndighederne har ikke haft kendskab til alle underdatabehandlere for 24 % af de systemer, hvor der benyttes underdatabehandlere. Det betyder, at underdatabehandlere i praksis har behandlet følsomme eller fortrolige persondata uden myndighedernes forudgående viden.

Budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter

Transport- og Boligministeriet

Oktober 2019

Vejdirektoratet har overvurderet de endelige omkostninger for 25 ud af 32 vejprojekter med et samlet beløb på 3,9 mia. kr., svarende til ca. 11,3 % af den samlede bevilling. Derudover har de 32 projekter samlet set haft ikke-anvendte reserver på ca. 7,7 mia. kr., der var afsat som en fast del af Ny Anlægsbudgettering. Projekterne har dermed haft et mindreforbrug på i alt ca. 11,6 mia. kr., svarende til ca. 33 % af den samlede bevilling.

Information og kompensation til togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Maj 2019

DSB og Banedanmark lever hverken op til egne målsætninger eller passagerernes forventninger til god trafikinformation ved forsinkelser og aflysninger. Passagererne er ikke tilfredse med den rådgivning, der bliver givet om alternative transportmuligheder ved forsinkelser og aflysninger.

Passagerernes kendskab til mulighederne for økonomisk kompensation er lavt. Nogle passagerer får således ikke den kompensation, de har krav på, mens andre passagerer får en højere kompensation end de er berettigede til.

Åbne data

Alle ministerier

Marts 2019

Beretning med fokus på læring/god praksis. Rigsrevisionen anbefaler:

  1. At staten placerer et entydigt ansvar for det tværministerielle arbejde med åbne data, og at de bevillingsmæssige barrierer afklares, så der bliver mulighed for at indføre et ”open by default”-princip for statens data. Princippet indebærer, at alle ministerier bør åbne deres data, medmindre gode grunde taler imod, fx at data ikke forventes at føre til merværdi.
  2. At Finansministeriet med udgangspunkt i Rigsrevisionens kortlægning i samarbejde med relevante parter overvejer at udvide Datasætkataloget, så det giver brugerne en fyldestgørende oversigt over alle åbne data på tværs af staten.
  3. At Finansministeriet overvejer at udnytte den bemyndigelse, der findes i PSI-loven, til at gøre det obligatorisk, at de enkelte ministerier løbende opdaterer oplysninger om egne datasæt i Datasætkataloget.