Den 6. oktober 2025 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 2/2025 om forvaltning af tilskudspuljer, der skal bidrage med CO2-reduktioner
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Folketinget vedtog i 2020 en klimalov, som fastlagde et samlet mål for, hvor meget Danmarks CO2-udledning skal være reduceret i henholdsvis 2025 og 2030. Udledningen skal være reduceret med 50-54 % i 2025 og med 70 % i 2030.
Beretningen omhandler seks puljer, hvor der kan søges om tilskud til at omstille fra sort til grøn energi. Puljerne, der løbende er justeret, udgør i alt 7,9 mia. kr. til og med 2029, hvoraf næsten 6 mia. kr. er afsat i perioden 2020-2025. Klimaaftalen indeholder for hver pulje mål for, hvor meget den skal bidrage til CO2-reduktionen i 2025 og i 2030. Klimaministeriet har ansvaret for at forvalte fem af de seks puljer. Forvaltningen af den sjette pulje er fordelt på både Klimaministeriet og Transportministeriet.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klimaministeriet og Transportministeriet har forvaltet tilskudspuljerne tilfredsstillende.
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at hverken Klimaministeriet eller Transportministeriet holder CO2-reduktioner op mod Klimaaftalens mål. Konsekvensen af dette er, at det er uklart, hvor mange CO2-reduktioner der er opnået, og om puljerne giver det forventede bidrag til at opnå klimalovens mål.
Statsrevisorerne finder Klimaministeriets forvaltning af tilskudspuljerne kritisabel. Klimaministeriet har ikke justeret puljernes mål, når der er tilført flere penge, og har heller ikke opgjort puljerne, så opgørelserne giver et retvisende billede af de realiserede CO2-reduktioner.
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende resultater fra undersøgelsen:
- Klimaministeriet har en velegnet model til at beregne de forventede CO2-reduktioner, men da ministeriet ikke har gemt de data, der er anvendt i modellen, er det er uklart, om beregningerne er valide.
- Klimaministeriet har kun i ét tilfælde ud af 50, hvor der blev reduceret i midlerne til en pulje, ændret i de oprindelige mål for CO2-reduktioner, selv om forudsætningerne i puljerne er ændret flere gange.
- Ifølge klimaloven skal klimamålene indfries på en måde, så der opnås flest mulige reduktioner for pengene, men Klimaministeriet har ikke opgjort, hvor dyrt det vil være at reducere et ton CO2 med puljerne.
- Klimaministeriet og Transportministeriet har ikke overblik over, hvilke CO2-reduktioner flere af puljerne skal bidrage med for at nå målene.
- Transportministeriet har opgjort de realiserede reduktioner baseret på oplysninger fra tilskudsmodtager. Dermed er der risiko for, at reduktionerne ikke er opgjort ensartet.
- Klimaministeriet og Transportministeriet holder ikke reduktionerne op mod Klimaaftalens mål og har således ikke viden om, hvorvidt målene bliver opnået.
Statsrevisorerne konstaterer, at Klimaministeriets halvårlige afrapporteringer om varmepuljerne til forligskredsen ikke giver et retvisende billede. Det skyldes bl.a., at Klimaministeriet anvender forskellige metoder og forskellige antagelser, når de opgør puljernes CO2-reduktioner. Klimaministeriet har kun opgjort de realiserede reduktioner for én pulje. For de resterende puljer har ministeriet opgjort reduktionerne uden at tage hensyn til, om projekterne er gennemført eller ej."