Den 12. november 2021 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen på validatorer
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, hvordan Banedanmark har håndteret manglen på validatorresurser. Manglen på validatorer opstod primært som følge af, at Signalprogrammet er blevet forsinket og replanlagt. De nye signaler skulle have været udrullet i 2021, men er forlænget til 2030. Der opstod således behov for at forlænge de gamle signalers levetid og problemer med at skaffe de nødvendige validatorer med kendskab til de gamle signaler og sikringsanlæg. Banedanmark køber de fleste valideringsydelser hos eksterne leverandører, efter at Banedanmark i 2001 frasolgte sin rådgivningsdivision, der bl.a. omfattede validatorer.
En validator er en signalteknisk ekspert, der skal sikre, at planlagte ændringer i jernbanen lever op til gældende regler, før ændringerne udføres. For at kunne gennemføre de planlagte jernbaneprojekter er det afgørende, at Banedanmark har overblik over behovet for validatorresurser og sikrer, at resurserne er til rådighed. Det er Banedanmark, der certificerer validatorer i Danmark.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Banedanmark har fremsendt et overblik over fremtidige valideringsbehov i jernbaneprojekterne frem til 2025 til Folketingets Transportudvalg, hvori der var medregnet effekter af forbedringsindsatser, der byggede på udokumenterede skøn.
Statsrevisorerne finder, at Banedanmarks styring af validatorresurser i perioden oktober 2016 - medio 2021 ikke har været helt tilfredsstillende. Den manglende styring af validatorresurserne gør, at planlagte forbedringer af jernbanen er blevet udskudt eller helt aflyst.
Statsrevisorerne konstaterer:
- At Banedanmark ikke havde sikret et overblik over validatorbehovet op til eller umiddelbart efter den anden replanlægning af Signalprogrammet i november 2017.
- At Banedanmark allerede i begyndelsen af 2017 vidste, at validatorer var en flaskehals i forhold til at gennemføre planlagte jernbaneprojek
- At Banedanmarks estimater indtil januar 2021 var baseret på interne skøn og på estimater fra leverandørerne. Estimaterne afveg ofte meget fra det realiserede forbrug.
- At Banedanmark i 2017 besluttede at iværksætte initiativer for at optimere valideringsprocessen. Banedanmark har dog først iværksat disse initiativer i 2019 og i 2020.
- At Banedanmarks opgave med at vurdere validatorbehovet ikke er blevet nemmere på grund af utilstrækkelig styring og viden samt samarbejdsproblemer med de eksterne leverandører.
Statsrevisorerne noterer sig, at Banedanmark aktuelt har et overblik over det fremtidige valideringsbehov og et detaljeret overblik til og med 2022."