Den 21. august 2020 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 19/2019 om revisionen af statsregnskabet for 2019
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorernes grundlovsbestemte gennemgang af statsregnskabet baserer sig primært på Rigsrevisionens bevillingskontrol og vurdering af statsregnskabets fuldstændighed, der fremgår af denne beretning nr. 19/2019 om revisionen af statsregnskabet for 2019, og på de sager, som rigsrevisor på grund af deres kritiske, principielle eller tværgående betydning har valgt at rapportere om i beretning nr. 20/2019 om revisionen af statens forvaltning i 2019.
Revisionen har vist, at det samlede statsregnskab for 2019 i alle væsentlige henseender er rigtigt, og at staten i alle væsentlige henseender har overholdt bevillingerne – bortset fra virkningen af Rigsrevisionens forbehold på § 38. Skatter og afgifter og en række konkrete fejl og mangler i regnskabsforvaltningen på tværs af regnskabet.
Rigsrevisionen har for tredje år i træk taget forbehold for, om § 38. Skatter og afgifter er rigtig.
Statsrevisorerne finder det særdeles kritisabelt, at Skatteministeriet heller ikke i 2019 har kunnet sikre, at indtægtssiden i statsregnskabet er korrekt.
Statsrevisorerne kritiserer, at Skatteministeriet ikke i tide har orienteret Rigsrevisionen om fejlen vedrørende ulovlig opkrævning af morarenter.
Statsrevisorerne konstaterer, at selv om Skatteministeriet i 2019 har reduceret fejl og usikkerheder i regnskabet betydeligt, udestår det fortsat at få udbedret væsentlige fejl og usikkerheder, bl.a. ulovlig opkrævning af morarenter, værdiansættelse og inddrivelse af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige samt konkrete fejl på i alt 1,3 mia. kr.
Statsrevisorerne har siden 2009 gjort Folketinget og skiftende regeringer opmærksom på de alvorlige problemer på skatteområdet. I 2018 pegede Statsrevisorerne således på behovet for at styrke og genopbygge skatteforvaltningen i Danmark og efterlyste en prioritering af skatteområdet hos regering og Folketing.
Da Folketinget godkendte statsregnskabet for 2017 i april 2019, var der bred enighed blandt Folketingets partier om, at genopbygning af en effektiv skatteforvaltning er af højeste prioritet. Det kan Statsrevisorerne fortsat tilslutte sig.
Statsrevisorerne ser med stor alvor og bekymring på, at Danmark stadig ikke har en effektiv skatteforvaltning.
Statsrevisorerne skal henlede Folketingets opmærksomhed på, at vi inden afgivelsen af Endelig betænkning over statsregnskabet for 2019, som finder sted i februar 2021, vil søge tvivlsspørgsmål af betydning for Folketingets godkendelse af statsregnskabet – især på skatteområdet – afklaret bedst muligt.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at regnskaberne på de øvrige ministerområder i alle væsentlige henseender er rigtige.
Statsrevisorerne finder det dog utilfredsstillende, at der på en række ministerområder er et mangelfuldt kontrolmiljø og brugerstyring, som indebærer en unødig stor risiko for svig og fejl i regnskabet:
- 10 ministerområder mangler funktionsadskillelse og har ikke tilstrækkelig kontrol med betalinger og opkrævning af indtægter til staten, bl.a. Forsvarsministeriet, Bygningsstyrelsen under Transport- og Boligministeriet samt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering under Beskæftigelsesministeriet.
- Flere statslige virksomheder har en utilstrækkelig styring af brugerrettigheder i it-systemer, som vanskeliggør afdækningen af eventuelle sager om misbrug, bl.a. Skatteministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen og Domstolsstyrelsen under Justitsministeriet og Banedanmark under Transport- og Boligministeriet.
- 6 ministerier har mangler i styringen af deres brugerrettigheder i Statens Lønsystem. Manglerne indebærer risiko for svig og fejl i ministeriernes regnskaber.
Statsrevisorerne konstaterer, at der i 2019 var et overskud på 61,2 mia. kr. i statens driftsregnskab. Statens udgifter var samlet set 20,4 mia. kr. mindre end bevilget. Staten har haft merindtægter på 53,1 mia. kr."