Den 9. april 2008 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 11/2007 om sikring og udvikling af kvaliteten af universitetsuddannelserne
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Uddannelsesaktiviteterne ved Danmarks 8 universiteter skal bidrage til at fremme vækst, velfærd og udvikling i samfundet. Uddannelserne skal være af højeste kvalitet og modsvare samfundets behov.
Folketinget bestemte i universitetsloven fra 2003, at universiteterne løbende skal sikre og udvikle kvaliteten af uddannelserne. Det indebærer bl.a., at universiteterne løbende skal evaluere undervisningen og uddannelserne og inddrage de studerende, relevante aftagere, færdige kandidater og censorkorpset i kvalitetsarbejdet. Folketinget bestemte endvidere i akkrediteringsloven fra 2007, at nye og eksisterende universitetsuddannelser skal akkrediteres af den uafhængige Akkrediteringsinstitution for videregående uddannelser.
Beretningen viser, at Videnskabsministeriet og universiteterne bør arbejde mere målrettet og helhedsorienteret med sikring og udvikling af kvaliteten i universitetsuddannelserne.
Statsrevisorerne finder det mindre tilfredsstillende:
- At Videnskabsministeriet ikke har sikret en tilstrækkelig udmøntning af universitetslovens bestemmelser om, at de udviklingskontrakter, som universiteterne indgår med videnskabsministeren, indeholder mål for universiteternes kvalitetsarbejde, planer for evalueringer mv.
- At Videnskabsministeriet ikke har tilvejebragt præcise og klare rammer for universiteternes kvalitetsarbejde. Herved er universiteterne blevet usikre på, hvad den nye uddannelsesakkreditering betyder for det øvrige kvalitetsarbejde, herunder de lovpligtige uddannelsesevalueringer.
- At universiteterne kun i meget begrænset omfang har planlagt eller gennemført evalueringer af hele uddannelsesforløb i perioden 2003-2007.
Statsrevisorerne hilser med tilfredshed, at der i beretningen er samlet en række eksempler på, hvordan kvalitetsarbejdet kan udføres - til inspiration for Videnskabsministeriets og universiteternes fortsatte indsats."