Den 8. december 2004 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 15/03 om revisionen af statsregnskabet for 2003
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Statsrevisorerne konstaterer, at statsregnskabet for finansåret 2003 er fundet rigtigt, og at dispositionerne generelt er i overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrifter. Revisionen har også afdækket, at regnskabet på nogle områder ikke er tilfredsstillende, og at der på en række områder snarest bør foretages forbedringer.
Derfor finder statsrevisorerne atter anledning til at gøre opmærksom på, at ledelsens indsats i og kontrol med regnskabsforvaltningen bør intensiveres i flere ministerier, institutioner og virksomheder. Statsrevisorerne skal særligt pege på 2 områder, som en lang række ministerier og institutioner bør forbedre: Sikkerheden på it-området og afstemninger af statuskonti. Det sidste gælder såvel de løbende afstemninger som afstemninger til årsregnskabet.
Statsrevisorerne har derudover hæftet sig ved og udtaler kritik i følgende enkeltsager:
Udenrigsministeriets nye Program- og Projektorientering (PPO), som bl.a. anvendes til at informere Finansudvalget om status på udviklingsbistanden, svarer ikke til oplysningerne i ministeriets økonomisystem. Ministeriets tilskudsforvaltning er stadig ikke tilfredsstillende. De regnskabsmæssige registreringer på tilsagnsområdet er ikke korrekte, der er endnu ikke overblik over administrationen af tilskudssagerne, og der er alt for mange uafsluttede tilskudsregnskaber. Regnskabsførelsen ved Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder (DCISM) har været usikker, og regnskabet var forkert.
Under Finansministeriet er væsentlige fejl i status for § 36. Pensionsvæsenet og i Økonomistyrelsens forvaltning af og igangsættelse af Statens Lønsystem (SLS).
Økonomi- og Erhvervsministeriet samlede pr. 1. juli 2003 hovedparten af ministerområdets økonomiforvaltning i Koncernøkonomi (KØ), men ikke alle basale regnskabsmæssige afstemninger blev gennemført, hvilket medførte risiko for fejl i årsregnskabets status.
Socialministeriet har ikke kunnet give en fyldestgørende forklaring på et væsentligt merforbrug på forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv., og Ankestyrelsen har stadig uafklarede mellemværender fra tidligere finansår.
Undervisningsministeriets registrering af afgivne tilsagn om tilskud er fortsat fejlbehæftet. Ministeriet har ikke haft klarhed over Træningsskolens bevillings- og regnskabsmæssige status, hvilket har medført fejl i statsregnskabet og overskridelse af bevillingerne. Regnskabet for Danmarks Evalueringsinstitut havde væsentlige fejl, da instituttets beholdningskonti ikke fremgik af balancen.
Under Kulturministeriet har regnskabet for Det Danske Filminstitut en række fejl, der viser manglende kvalitet i økonomiforvaltningen.
I sagen om oprykning af 6 sognepræster til lønramme 34 har Kirkeministeriet vist betydelig usikkerhed, manglende overblik og forståelse for administrative problemstillinger.
Statsrevisorerne påtaler, at kirkeministeren uden hjemmel har udbetalt fratrædelsesgodtgørelse til en pressesekretær."