Der er i Danmark ca. 1.600 selvejende institutioner, heraf ca. 1.100 på Undervisningsministeriets område, der afholder halvdelen eller mere af deres udgifter af statslige midler. I 1991 var der ca. 620 selvejende uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets og Forskningsministeriets område. Selvejeprincippet gælder således for betragteligt flere uddannelsesinstitutioner end for 10 år siden, og – efter universiteternes overgang til selveje – også for nogle af de mest bevillingstunge institutioner i det statslige system.
Beretningen handler om styreformen ved en række nyligt oprettede selvejende uddannelsesinstitutioner og disses økonomiske udgangspunkt, og den omfatter institutioner på Undervisningsministeriets, Videnskabsministeriets samt Økonomi- og Erhvervsministeriets områder.
Rigsrevisionen har undersøgt, hvad der karakteriserer en selvejende institution, og om der findes et entydigt selvejebegreb. Der gøres rede for den konkrete udformning af institutionernes rammebetingelser, og ministeriernes tilsyn med institutionerne belyses.
Undersøgelsen af institutionernes økonomiske udgangspunkt omfatter dels en belysning og vurdering af selve overgangsprocessen, dels en belysning af, om ministerierne forud for institutionernes overgang til selveje havde udarbejdet økonomiske analyser, og endelig en gennemgang af institutionernes åbningsbalancer og første årsregnskaber.
Beretningen, hvis analyser er tværgående, indeholder en række generelle anbefalinger ved etablering af selvejende institutioner.
Hele beretningen (PDF)