Den 14. november 2012 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011 - merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale område
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statens overførsler til kommuner og regioner udgør ca. halvdelen af statens udgifter. Socialministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Integrationsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet overførte i alt 335,1 mia. kr. til kommuner og regioner i 2011.
Statsrefusion af kommunernes udgifter udgjorde 174,7 mia. kr. (til fx beskæftigelsesindsatsen over for ledige, kontanthjælp, integrationsydelse, sygedagpenge og folkepension). Bloktilskud og særtilskud til kommunerne udgjorde 78,8 mia. kr., og statstilskud til regionerne til finansiering af sundhedsområdet mv. udgjorde 81,6 mia. kr.
Statsrevisorerne konstaterer, at regnskaberne for statens overførsler til kommuner og regioner i 2011 samlet set er korrekte.
Statsrevisorerne konstaterer, at regionernes regnskaber har en højere kvalitet end tidligere år, men at de kan forbedres. Alle regionerne har oplyst, at de har vedtaget en finansiel politik, der understøtter regionernes kapital- og gældspleje.
I 8 kommuner er der gennemført en særlig undersøgelse af administrationen af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste, der ydes til familiers forsørgelse af børn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Statens refusion af kommunernes udgifter udgør 50 % på dette område, hvilket i 2011 betød udbetaling af 1,08 mia. kr. til kommunerne.
Undersøgelsen viser, at kommunernes sagsbehandling af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste er mangelfuld, usikker og uensartet. Socialministeriet (nu Social- og Integrationsministeriet) har fulgt op på revisionsberetningerne herom og har bl.a. konstateret, at der på dette område var væsentlige fejl i ca. 40 % af landets kommuner i 2009. Ministeriet har generelt udøvet et tilfredsstillende tilsyn med den enkelte kommunes administration og refusionshjemtagelse, men burde for de 2 undersøgte ordninger have kortlagt årsagerne til fejlene og iværksat tiltag for yderligere at understøtte kommunernes administration. Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at kommunernes administration har været så fejlbehæftet, at det er usikkert, om afregningen af refusion mellem stat og kommune har været korrekt.
Statsrevisorerne finder, at Social- og Integrationsministeriet bør arbejde for at forbedre kommunernes muligheder for at administrere dette område korrekt."