Den 12. marts 2008 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 9/2007 om genopretning af jernbaneinfrastrukturen
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Hovedmålet med genopretning af jernbaneinfrastrukturen - spor, broer, kørestrøm, stærkstrøm mv. - er at øge togenes rettidighed, den såkaldte kanalregularitet eller tog til tiden.
I oktober 2006 indgik regeringen Aftale om trafik for 2007. Aftalen indebar, at der for perioden 2007-2014 er lagt en økonomisk ramme, som skal sikre genopretning af jernbaneinfrastrukturen. Der blev afsat yderligere 4,7 mia. kr. til baneområdet, og ifølge aftalen skal efterslæbet på vedligeholdelse være afviklet i 2009, og efterslæbet på fornyelse skal være afviklet i 2014.
På den baggrund forventer Banedanmark at anvende ca. 15 mia. kr. i aftaleperioden 2007-2014 til vedligeholdelse og fornyelse af jernbaneinfrastrukturen - heraf knap 75 % på spor og broer.
Statsrevisorerne har bedt om denne beretning, fordi den statslige revision inden for de seneste år har afgivet 3 kritiske beretninger om Transportministeriet og Banedanmark, og fordi der har været gentagen kritik af Banedanmarks regnskaber i den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet.
Rigsrevisionen konkluderer, at både Transportministeriets tilsyn med Banedanmark og Banedanmarks styring er forbedret i forhold til tidligere.
Statsrevisorerne skal imidlertid pege på, at der er behov for yderligere forbedringer, og skal nævne en række usikkerhedsfaktorer:
- Antallet af problematiske økonomi- og projektstyringssager i Banedanmark er ikke faldet fra 2006 til 2007.
- Banedanmarks opgørelse af og viden om efterslæbet var usikker i 2006 og er det stadig.
- Efterslæbet for vedligeholdelse af spor er ved genberegning i 2007 steget fra 150 mio. kr. til 297 mio. kr., hvoraf 66 mio. kr. vedrører nye normer for vedligeholdelse.
- Banedanmark har i 2007 identificeret en række risici for, at man ikke når at gennemføre de planlagte fornyelsesprojekter.
- Banedanmark har ikke udarbejdet en egentlig plan for afvikling af vedligeholdelsesefterslæbet for 2007 svarende til fornyelsesplanen, og der er usikkerhed om størrelsen på efterslæbet, og om afviklingen af efterslæbet kan ske som forudsat.
- Asset Management Systemet giver endnu ikke et dækkende overblik over tilstanden af Banedanmarks anlægselementer, og der er endnu ikke konkrete planer om at koble det til økonomisystemet.
En række af disse usikkerhedsfaktorer fremgik af beslutningsgrundlaget, som lå forud for Aftale om trafik for 2007.
Statsrevisorerne må konstatere, at genopretningen af jernbaneinfrastrukturen med hensyn til regularitet, økonomi og tidsplan fortsat er et meget usikkert projekt."