Den 17. januar 2001 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 18/99 revisionen af statsregnskabet for 1999 (januar 2001)
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Indholdet i denne beretning svarer til indholdet i de beretninger, som siden rigsrevisorlovens ikrafttræden i 1976 først hed "Beretning om sammenholdelse af bevillinger og regnskabstal i statsregnskabet for det pågældende år", og som fra regnskabsåret 1988 har heddet "Beretning om bevillingskontrollen for 19xx". Beretningens nye titel dækker ikke over et væsentligt ændret indhold.
Statsrevisorerne finder den nye titel dækkende henset til den løbende modernisering af statens regnskabsvæsen og til, at rigsrevisor med beretningen erklærer revisionen for afsluttet og vurderer, at statsregnskabet generelt giver et retvisende billede af statens indtægter og udgifter i regnskabsåret samt af aktiver og passiver ved årets slutning.
Statsrevisorerne gør opmærksom på, at den videre behandling af denne beretning og af særberetningerne for 1999 bliver optaget i statsrevisorernes endelige betænkning for 1999, som statsrevisorerne afgiver til Folketinget i maj/juni. Det er endelig betænkning, som danner grundlag for Folketingets beslutning om statsregnskabets godkendelse.
Statsrevisorerne kan konstatere, at aflæggelsen af statens regnskaber for 1999 generelt har været tilfredsstillende, og at regnskabsaflæggelsen fortsat er i en positiv udvikling. Rigsrevisor har vurderet regnskabsaflæggelsen ved 8 ministerier som tilfredsstillende, ved 11 ministerier som ikke helt tilfredsstillende, og at regnskabsaflæggelsen ved Udenrigsministeriet har været mindre tilfredsstillende.
Det fremgår af beretningen, at ministerier, styrelser og institutioner stort set er enige i revisionens kritik, og at der er eller vil blive iværksat de nødvendige forbedringer af administration og økonomistyring. Beretningen indeholder dog en gentagelse af sidste års kritik af Banestyrelsens økonomiske forvaltning og af Fødevaredirektoratets gebyropkrævning.
I de følgende år indføres gradvis et nyt økonomi- og regnskabssystem, Navision Stat. Det fremgår af beretningen, at mange af de pilot- og særtogsinstitutioner, der som de første har taget systemet i brug i 1999, har haft problemer med overgangen, og at Økonomistyrelsen i langt højere grad burde have sikret, at forløbet fungerede mere hensigtsmæssigt. Rigsrevisor konstaterer også i dette tilfælde, at der i mange institutioner ikke har været afsat tilstrækkelige ressourcer til implementeringen. Statsrevisorerne skal henvise til de anbefalinger til gennemførelse af statslige edb-projekter, som fremgår af statsrevisorernes beretning nr. 9/99 om gennemførelse af statslige edb-projekter.
Statsrevisorerne skal understrege, at der stadig er for mange tilfælde af fejl i opgørelsen af institutionernes aktiviteter og passiver, herunder især af mellemregningskonti. Finansministeriet har i september 2000 afgivet en rapport med anbefalinger vedrørende ændringer i principperne for opgørelse og opstilling af statens status, herunder gennemførelsen af primokorrektioner. Statsrevisorerne forventer, at ministrene sørger for, at anbefalingerne implementeres.
Statsrevisorerne har bemærket, at rigsrevisor vil følge Udenrigsministeriets arbejde med at etablere hensigtsmæssige forretningsgange på regnskabsområdet for udetjenestens repræsentationer (pkt. 412 og 413). Der er også kritik af ministeriets retningslinjer og forretningsgange for bistand gennem private organisationer samt af opfølgningen på regnskabsaflæggelsen for denne bistand (pkt. 414). Statsrevisorerne forventer, at rigsrevisor i sin redegørelse til denne beretning - eller i et senere notat - undersøger og vurderer, om Udenrigsministeriet afsætter de nødvendige ressourcer til forbedring af økonomi- og regnskabsforholdene på disse områder, herunder om ministeriets ledelse udviser øget bevågenhed med de regnskabsmæssige opgaver.
I beretningens pkt. 641 redegør rigsrevisor for administrationen af elsparebidraget og Elsparefonden. Det er rigsrevisors opfattelse af loven, bemærkningerne og debatten i Folketinget, at elsparebidraget er en formålsbestemt afgift kendetegnet ved, at det opkrævede provenu skal anvendes til et bestemt formål. Elsparefonden har indtil nu langt fra kunnet udnytte den afsatte ramme, og Miljø- og Energiministeriet har ikke været enig i rigsrevisors vurdering af, at der er tale om en formålsbestemt afgift. Statsrevisorerne anset dette spørgsmål for afgjort med Folketingets vedtagelse i forbindelse med behandlingen af F 21 den 11. januar 2001. Af vedtagelsen fremgår bl.a., at "Folketinget fastslår i den forbindelse, at bevillingen til Elsparefonden også i fremtiden skal svare til provenuet af elsparebidraget."
Rigsrevisors gennemgang af ministerområderne har vist en række større og mindre fejl i forretningsgange, afstemninger, regnskabsaflæggelse, virksomhedsregnskaber, økonomistyring mv. Statsrevisorerne forventer, at ministerierne tager de påviste fejl og problemer op, og at det af ministrenes redegørelse til denne beretning fremgår, hvorledes problemerne vil blive løst."