Den 6. februar 2008 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 8/2007 om a-kassernes rådighedsvurderinger
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Nettoudgiften til arbejdsløshedsdagpenge har været faldende på grund af faldet i ledigheden, men det er fortsat en væsentlig udgift. Staten havde således en nettoudgift på 8,8 mia. kr. i 2006. Samtidig er der et udækket behov for arbejdskraft, særligt inden for visse brancher.
Med aftalen "Flere i arbejde" fra 2002 og den efterfølgende ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. pr. 1. januar 2003 præciserede Folketinget de betingelser, som ledige a-kasse-medlemmer skal opfylde for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. For at modtage arbejdsløshedsdagpenge er det bl.a. en betingelse, at et ledigt a-kasse-medlem aktivt søger arbejde, og at den ledige kan og vil overtage arbejde med dags varsel.
De private statsanerkendte a-kasser løser en række lovbestemte opgaver på beskæftigelsesområdet: Kontrol af, om a-kassens ledige medlemmer står til rådighed for arbejdsmarkedet, beregning og udbetaling af dagpenge, tildeling af sanktioner til de medlemmer, som alligevel ikke er til rådighed, rådgivning m.m.
Beretningen viser, at a-kassernes administration af rådighedsreglerne er uensartet og i nogle tilfælde i strid med rådighedsreglerne og lovgivningens intentioner. Det betyder, at der fx stilles forskellige krav til de ledige om omfang og dokumentation af jobsøgning, om den ledige skal søge uden for eget fagområde o.l.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsdirektoratet ikke har ført et tilstrækkeligt systematisk og løbende tilsyn med de rådighedsvurderinger, a-kasserne foretager på eget initiativ.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at der i 2008-2009 bliver etableret et it-system, der kan sikre en effektiv kommunikation mellem a-kasserne og jobcentrene. Herved undgås, at der bruges unødigt mange resurser i a-kasser og jobcentre, fordi vigtige informationer er gået tabt. Det kan fx være, at den ledige har fået job eller begrundelsen for a-kassens vurdering af den lediges rådighed.
Statsrevisorerne noterer sig dette, og at der er indført nye regler for a-kassernes rådighedsvurdering i 2006. Statsrevisorerne ser på denne baggrund gerne, at Rigsrevisionen i sin opfølgning på denne beretning undersøger udviklingen i kommunikationen mellem a-kasserne og jobcentrene og erfaringerne med de nye regler for a-kassernes rådighedsvurdering."