Den 24. november 2025 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 3/2025 om integrationsindsatsen for flygtninge og familiesammenførte
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Flygtninge og familiesammenførte skal ifølge integrationsloven have mulighed for at udnytte deres evner i Danmark, så de kan forsørge sig selv og deltage i det danske samfund på lige fod med andre. Hvis de modtager forsørgelsesydelse fra det offentlige, skal de gennem en kommunal integrationsindsats med samtaler, danskuddannelse og virksomhedsrettede tilbud nå målet om at komme i arbejde inden for ét år. Kommunerne skal tilrettelægge integrationsindsatsen efter tidsfrister, som er fastsat i loven.
I perioden september 2021 - december 2024 fik 21.831 personer forsørgelsesydelse. 92 % af disse er fordrevne fra Ukraine. Forsørgelsesydelsen finansieres af stat og kommuner i fællesskab. Staten havde i 2024 udgifter for ca. 1,1 mia. kr. til den kommunale integrationsindsats.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om kommunerne har givet flygtninge og familiesammenførte de lovpligtige indsatser til tiden, og om Udlændinge- og Integrationsministeriet har understøttet dette.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet, at kommunernes integrationsindsats overholder kravene i integrationsloven.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at kommunerne ikke har givet flygtninge og familiesammenførte de lovpligtige indsatser til tiden. Værst står det til med de virksomhedsrettede tilbud, fx en praktikplads hos en arbejdsgiver, der skal give flygtninge og familiesammenførte erfaringer med det danske arbejdsmarked.
Konsekvensen af den manglende indsats er, at flygtninge og familiesammenførte venter for længe med at møde arbejdsmarkedet, hvilket kan medføre, at de unødigt længe modtager forsørgelsesindkomst frem for at være selvforsørgende.
Statsrevisorerne har hæftet sig ved disse undersøgelsesresultater:
- 17 % af flygtninge og familiesammenførte får ikke alle de lovpligtige samtaler til tiden.
- 50 % af de jobparate flygtninge og familiesammenførte får ikke det første virksomhedsrettede tilbud hos en arbejdsgiver inden for lovens frist. De efterfølgende virksomhedsrettede tilbud gives i 71 % af tilfældene for sent eller slet ikke.
- 10 % af alle flygtninge og familiesammenførte bliver ikke henvist til danskuddannelse inden for lovens frist.
- Udlændinge- og Integrationsministeriet har fået indikationer på, at nogle kommuner ikke har givet indsatserne til tiden, men har været for passive og ikke skaffet sig systematisk viden om problemerne og deres omfang og har ikke taget initiativer til at imødegå problemerne.
Statsrevisorerne er enige i Rigsrevisionens anbefaling til Udlændinge- og Integrationsministeriet om at benytte Rigsrevisionens analysemetode til systematisk at sikre viden om, i hvilket omfang kommunerne giver flygtninge og familiesammenførte den lovpligtige integrationsindsats til tiden. Statsrevisorerne bemærker, at Rigsrevisionen konstaterer, at dataindsamlingen ikke vil påføre kommunerne ekstra opgaver."