Den 7. juni 2019 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 18/2018 om transaktionsomkostninger ved udbud i staten
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne beretning for at få undersøgt omkostningerne ved offentlige indkøbs- og udbudsprocesser – også betegnet transaktionsomkostninger. Særligt har Statsrevisorerne ønsket, at Rigsrevisionen vurderede mulige effektiviseringer på området.
Staten køber årligt ind for ca. 37 mia. kr., og der kan være store gevinster at hente, hvis ministerierne kan minimere transaktionsomkostningerne ved udbud og indkøb. Transaktionsomkostningerne består både af ordregivers (ministeriets) omkostninger ved at udbyde en opgave og alle tilbudsgivernes omkostninger ved at byde på opgaven. Transaktionsomkostninger er uundgåelige og nødvendige, men der er risiko for, at de kan blive uforholdsmæssigt høje. Undersøgelsen viser således, at de samlede transaktionsomkostninger for ministerier og tilbudsgivere ved nogle udbud har udgjort mere end 50 % af indkøbets værdi.
Rigsrevisionen skønner, at de samlede transaktionsomkostninger for ministerier og tilbudsgivere i gennemsnit kan opgøres til 17 % af indkøbets værdi for EU-udbud og 38 % af indkøbets værdi for annonceringer. Beløbsmæssigt udgør ministeriernes gennemsnitlige omkostninger ved EU-udbud ca. 293.000 kr. og ca. 139.000 kr. for den enkelte tilbudsgiver, mens ministeriernes omkostninger ved de udvalgte annonceringer i gennemsnit udgør ca. 26.000 kr. og ca. 44.000 kr. for den enkelte tilbudsgiver.
Statsrevisorerne finder, at ministerierne bør styrke indsatsen for at minimere transaktionsomkostningerne, når de gennemfører udbud, da dette vil medføre besparelser for både staten og den private sektor. Statsrevisorerne skal pege på, at der er potentiale for at minimere transaktionsomkostningerne både i ministerier og hos tilbudsgivere på flere områder.
Statsrevisorerne skal pege på:
- at ministerierne kan minimere transaktionsomkostningerne ved i højere grad at afdække markedet og have dialog med leverandører, før de udbyder en opgave
- at ministerierne bør undgå unødvendige krav og detaljer i udbudsmateriale og kravspecifikation, særligt ved udbud af tjenesteydelser
- at ministerierne i højere grad bør koordinere udbud og indkøb på tværs af ministerområder, bl.a. med henblik på at samle deres udbud og minimere transaktionsomkostningerne."