Beretningen handler om specialpædagogisk støtte til elever og studerende med funktionsnedsættelser.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet har sikret, at elever på ungdomsuddannelser og studerende på videregående uddannelser kan få specialpædagogisk støtte, når de har brug for den.
Rigsrevisionen vurderer, at Uddannelses- og Forskningsministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har sikret, at elever og studerende kan få specialpædagogisk støtte på det tidspunkt, hvor de har brug for den. Det finder Rigsrevisionen ikke tilfredsstillende. Konsekvensen er, at halvdelen af de nye studerende med støttebehov på de videregående uddannelser ikke får støtten til tiden, når de starter på en uddannelse. Det samme gælder for hver tredje ny elev med støttebehov på ungdomsuddannelserne. Når støtten ikke er klar fra studiestart, kan det betyde, at elever og studerende har vanskeligere ved at deltage i undervisningen og dermed i højere grad risikerer at falde fra uddannelsen.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i juni 2024.
Kort fortalt Hele beretningen Statsrevisorernes bemærkning