Den 23. september 2024 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af autorisation af udenlandske sundhedspersoner.
Det danske sundhedsvæsen mangler arbejdskraft. Udenlandske sundhedspersoner skal have autorisation, før de må arbejde i sundhedsvæsenet. I 2023 ansøgte over 2.600 sundhedspersoner fra udlandet om autorisation til at arbejde som læge, tandlæge, sygeplejerske eller jordemoder i Danmark. Størstedelen af ansøgerne er uddannet i tredjelande, hvilket vil sige lande uden for EU/EØS. I perioden februar 2022 – december 2023 har 85 % af ansøgerne fra EU/EØS, som har fået afgjort deres sag, fået autorisation, mens det kun gør sig gældende for 12 % af ansøgerne fra tredjelande.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Indenrigs- og Sundhedsministeriet har en tilfredsstillende forvaltning af autorisation af udenlandske sundhedspersoner.
Statsrevisorerne finder Indenrigs- og Sundhedsministeriets forvaltning af autorisation af udenlandske sundhedspersoner utilfredsstillende. Ansøgerne venter unødigt længe på at få deres autorisation, og i ventetiden kan de hverken bidrage til det danske sundhedsvæsen eller opretholde deres kompetencer. Derudover kan langvarige autorisationsforløb medføre risiko for, at kompetente ansøgere helt fravælger at søge om autorisation i Danmark.
Statsrevisorerne finder det bekymrende, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har afskaffet sprogprøvekravet for sygeplejersker fra tredjelande, der søger om autorisation, uden at undersøge konsekvenserne. Statsrevisorerne konstaterer, at der er flere eksempler på, at manglende danskkundskaber blandt udenlandske sygeplejersker har udgjort en risiko for patientsikkerheden.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
- Når Styrelsen for Patientsikkerhed skal vurdere ansøgernes uddannelser, ligger sagerne stille i mindst 50 % af tiden, uden at der sker sagsbehandling.
- Danmark stiller højere krav til ansøgere fra tredjelande end de andre skandinaviske lande. I Sverige og Norge får sundhedspersoner fra tredjelande autorisation henholdsvis 8 måneder og 2 år hurtigere end i Danmark.
- Styrelsen for Patientsikkerhed udsteder kun autorisation til udenlandske sundhedspersoner, hvis ansøgerne har indsendt den lovbestemte dokumentation.
- Ansøgere fra tredjelande har ofte svært ved at forstå kravene til dokumentation for at blive autoriseret som sundhedsperson i Danmark. Ansøgerne kontakter gennemsnitligt styrelsen 8 gange og sender mere end 300 sider, før Styrelsen for Patientsikkerhed finder dokumentationen tilstrækkelig.
- Indenrigs- og Sundhedsministeriet har afskaffet sprogprøvekravet for sygeplejersker fra tredjelande uden at vurdere konsekvenserne. Nogle sygeplejersker taler så dårligt dansk, at de har udgjort en risiko for patientsikkerheden, mens de var i en evalueringsansættelse.
- Det tager i gennemsnit ca. ½ år for ansøgere fra EU/EØS at få autorisation i Danmark, mens det for ansøgere fra tredjelande i gennemsnit tager ca. 5½ år.
Statsrevisorerne henleder opmærksomheden på, at et flertal i Folketinget i juni 2024 har vedtaget en ændring af autorisationsloven med henblik på at skabe bedre og smidigere rammer for rekruttering af udenlandske sundhedspersoner fra tredjelande.
Statsrevisorerne er enige i Rigsrevisionens anbefaling om, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet med fordel kan hente inspiration fra Sveriges og Norges initiativer i deres autorisationsforløb. Ministeriet kan fx analysere fordele og ulemper ved et digitalt ansøgningssystem, systematisk opsamling på tidligere uddannelsesvurderinger og indførelse af maksimale ventetider på fagprøver."