Den 19. august 2015 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 19/2014 om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Det er hensigten i lovgivningen, at en rejse med kollektiv trafik skal kunne foregå på én billet, uanset om rejsen foretages med bus, metro eller tog, og at taksterne er ensartede og overskuelige for passagererne. Danmarks 6 regionale trafikselskaber, togoperatører og Metroselskabet har siden 2009 forsøgt at harmonisere taksterne i den kollektive trafik, bl.a. med introduktionen af rejsekortet i 2011, der kun medførte en delvis harmonisering.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at taksterne i den kollektive trafik ikke er blevet harmoniseret på landsplan, sådan som Folketinget har forudsat det i lovgivningen.
Trafikselskaberne har således hverken kunnet blive enige om at skabe en landsdækkende enkeltbillet, at harmonisere taksterne regionalt eller at harmonisere trafikselskabernes takster med togoperatørernes. Det har givet utilfredse kunder, der oplever, at priser, billetprodukter og rabatordninger er forskellige og uoverskuelige.
Statsrevisorerne finder det problematisk:
- at kompetencen til at fastsætte takster er fastsat på en måde, der giver trafikselskaberne ringe incitament til at blive enige om fælles, landsdækkende takster
- at transportministeren vanskeligt kan understøtte trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne, fordi ministerens kompetence til at gribe ind i tilfælde af uenighed er begrænset.
Statsrevisorerne konstaterer, at en landsdækkende harmonisering af taksterne i den kollektive trafik reelt ikke er mulig, medmindre takstkompetencen ændres, så kommuner, regioner og togoperatører fratages det endelige ansvar for at fastsætte takster, eller at trafikselskaberne seriøst bestræber sig på at blive enige."