Den 20. maj 2009 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 12/2008 om kommunernes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"Inden for lovgivningens rammer er kommunerne ansvarlige for udbetaling af kontanthjælp og for beskæftigelsesindsatsen. Efter beskæftigelsesreformen og strukturreformen den 1. januar 2007 er kommunernes beskæftigelsesindsats samlet i 91 jobcentre. I 2008 udgjorde statens udgifter ca. 4,9 mia. kr. til delvis refusion af kommunernes udbetaling af kontanthjælp.
Jobcentrene skal sikre, at kontanthjælpsmodtagerne får og deltager i den beskæftigelsesindsats, som de har ret og pligt til ifølge loven. Jobcentret skal bl.a. vurdere, om borgeren er arbejdsmarkedsparat – 67 % af kontanthjælpsmodtagerne er ikke arbejdsmarkedsparate. I 2008 fik ca. 150.000 personer kontanthjælp i en kortere eller længere periode.
Statsrevisorerne kritiserer, at jobcentrene ikke sikrer, at kontanthjælpsmodtagerne får den indsats, som de har ret og pligt til:
- Gennemsnitlig 80 % af kontanthjælpsmodtagerne fik deres jobsamtale til tiden, men kun 56 % fik deres jobsamtale rettidigt i det dårligst placerede jobcenter - i det bedste 96 %.
- Gennemsnitlig 62 % af kontanthjælpsmodtagerne fik tilbud om aktivering til tiden, men kun 37 % fik rettidigt tilbud om aktivering i det dårligst placerede jobcenter - i det bedste 94 %.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at nogle kommuner i strid med reglerne hjemtager statsrefusion for kontanthjælpsmodtagere, der ikke er rettidigt aktiveret.
Statsrevisorerne kritiserer, at der er stor forskel i jobcentrenes vurderinger af, om arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere står til rådighed for arbejdsmarkedet. Er dette ikke tilfældet, skal det medføre en sanktion i form af reduceret kontanthjælp. Der er imidlertid en bemærkelsesværdig stor spredning i antallet af sanktioner mellem jobcentrene, idet antallet af sanktioner udgør mellem 1 % og 88 % af kontanthjælpsmodtagerne.
Arbejdsdirektoratet under Beskæftigelsesministeriet fører lovpligtige visitationstilsyn og rådighedstilsyn med kommunernes administration af reglerne. Herudover fører ministeriet via Arbejdsmarkedsstyrelsen mere generelle tilsyn på området. Tilsynene viser, at der er mange fejl i kommunernes administration, men kun de lovbestemte tilsyn kan have refusionsmæssige konsekvenser for kommunerne.
Statsrevisorerne finder, at Beskæftigelsesministeriet mere aktivt bør søge at nyttiggøre de oplysninger, man har om kommunernes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere.
Statsrevisorerne fremhæver behovet for at forenkle det komplicerede regelsæt på området."